Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Friday, April 26, 2013

> spaghetti daging black pepper

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

ada hari tu rasa macam nak makan spaghetti Bolognese. alang-alang dah nak rebus spaghetti, aku pun rebus la spaghetti dengan sosej. saja nak try ikut cara rebus  cucuk dalam sosej yang ramai orang tag share dalam facebook tu kan. dah siap rebus nak sediakan kuahnya pulak. alamak aku lupa beli sos spaghetti. tak perasan benda tu takde stok kat rumah. dah jadi macam tu, tukar plan la. buat spaghetti olio. tapi bukan spaghetti olio yang macam di sini.

kali ni masak, campur daging cincang ramly, sosej dan cili kering saja. nama je black pepper nampak macam pedas kan tapi tak pun sebenarnya. black pepper sikit je aku masukkan. dah ada anak ni jarang sangat masakan aku pedas. kalau pedas pun, pedas yang manja-manja gitu. kesian kat anak kalau pedas sangat mesti dorang tak boleh makan. tapi jangan tak tahu, aku ni sebenarnya gemar masakan pedas. dulu, hari-hari makan sambal belacan.

mula-mula goreng cili kering dan ketepikan. minyak lebihan goreng cili kering tu baik korang buang. sebab kalau guna minyak tu jugak nanti spaghetti akan jadi pedas sangat. guna minyak lain, tumis bawang, masukkan daging cincang. agak-agak daging dah masak, masuk pulak sos tiram dan lada hitam. dah sebati masukkan spaghetti dan sosej yang direbus tadi. jangan lupa masukkan cili kering. gaul sebati. kalau masih tak masin tambah sos tiram. rasa dah ok, boleh angkat dan dihidangkan. senang kan.

okay aku tulis balik resepi kat bawah ni ye.

DSC01622

aku patahkan dua spaghetti supaya senang nak rebus. periuk aku kecik. haha.

 

DSC01630

macam tak menjadi sangat pun. hehe.

DSC01637

 

resepi spaghetti daging black pepper

bahan-bahan:

  • spaghetti
  • sosej
  • daging cincang
  • cili kering
  • bawang besar – hiris dadu kecil-kecil
  • bawang putih – hiris dadu kecil-kecil
  • lada hitam
  • garam
  • sos tiram

cara-cara:

  1. rebus spaghetti dan sosej. ketepikan.
  2. goreng cili kering dan ketepikan.
  3. guna minyak yang lain, tumis bawang besar dan bawang putih.
  4. masukkan daging cincang, goreng hingga daging masak.
  5. masukkan garam, sos tiram dan lada hitam. gaul sebati.
  6. masukkan spaghetti dan sosej yang telah direbus. gaul sebati.
  7. angkat dan hidangkan.

No comments:

Iklan LR