Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Friday, March 29, 2013

> spaghetti prawn olio ala pizza hut

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

cuaca kat pekan semenjak dua menjak ni amatlah panas. rasa macam nak duduk dalam bilik saja, pasang aircond 24 jam.

barang dapur dah mula berkurangan. bahan basah pun sama jugak. esok harus pergi pasar tani untuk cari keperluan dapur. jadi tengah hari tadi kami makan spaghetti saja. cukuplah setengah peket spaghetti masak prawn olio untuk kami 3 orang. banyak jugak alif dan adam makan. memang saja aku buat tak pedas khas untuk dorang. bubuh serbuk lada hitam pun sangat-sangat lah sikit. malam nanti kita cari makan kat kedai pulak ye.

DSC01290

Resepi prawn olio

Bahan-bahan:

  • spaghetti
  • udang – buang kulit
  • bawang putih – dicincang halus
  • bawang besar – dipotong dadu
  • cili kering – rendam dan potong serong
  • cendawan hitam – rendam potong nipis
  • Garam
  • Kiub ikan bilis  / kiub ayam
  • serbuk lada hitam

Cara-cara:

  1. Rebus spaghetti dan toskan
  2. goreng bawang putih bersama secubit garam. angkat dan ketepikan.
  3. goreng cili kering. angkat dan ketepikan.
  4. goreng bawang besar, udang dan cendawan.
  5. masukkan lada hitam, kiub ayam / ikan bilis dan garam.
  6. masukkan spaghetti, cili kering yang telah digoreng dan kacau rata.
  7. Taburkan bawang putih goreng sebelum dihidangkan.

DSC01295

No comments:

Iklan LR