Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Thursday, April 18, 2013

> kek karamel pelangi lagi

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

rasa macam dah lama sangat tak pekena kek karamel pelangi. alif pun dah beberapa kali minta nak makan kek. jadinya semalam, gigih jugak la aku buat kek karamel pelangi ni. guna resepi yang sama macam di sini.

ada lagi saki baki kek ni kat dapur tu. sedap jugak makan petang-petang macam ni kan.

DSC015991

Resepi kek karamel pelangi.

BAHAN-BAHAN:

Bahan A (Gula Hangus)

  • 2 sudu besar gula

cara-cara:

  1. Tabur gula ke dalam loyang dan cairkan atas api yg kecil hingga gula bertukar perang (ketepikan)

 

Bahan B ( Puding Karamel)

  • 1/2 tin susu cair,
  • 1/2 cawan gula 
  • 1/2 sudu teh esen vanila
  • 3 biji kuning telur

cara-cara:

  1. kacau semua bahan sampai sebati tapi jangan sampai berbuih.
  2. Tapis dan tuang adunan ke dalam loyang BAHAN A ( Gula Hangus )

 

Bahan C ( KEK )

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula
  • 3 biji kuning telur
  • 1 cawan air
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1/2 cawan minyak masak

cara-cara:

  1. Pukul kuning telur bersama gula hingga nampak berkrim.
  2. Masukkan air dan minyak, pukul lagi hingga sebati
  3. Masukkan tepung dan baking powder sedikit demi sedikit dan kacau adunan hingga sebati.

 

Bahan D (Meringue)

  • 6 biji putih telur
  • 1/2 cawan gula
  • 1 sudu teh cream of tartar

cara-cara:

  1. Satukan semua bahan, pukul hingga betul2 kembang (bila terbalikkan mangkuk adunan tak tumpah).

 

CARA-CARA

  1. Satukan BAHAN C ke dalam BAHAN D. kacau biar sebati. kacau hanya guna senduk. jangan guna mixer
  2. Bahagikan adunan ke beberapa bahagian dan warnakan mengikut warna kegemaran masing-masing.
  3. Sendukkan ke dalam loyang yang berisi karamel. Marblekan warna berselang seli hingga adunan habis.
  4. Bakar secara double boil (Letak air panas ke dalam loyang) pastu letakkan loyang kek ke dalam bekas air panas tu.
  5. bakar selama 1 jam, suhu 150 darjah celcius (api bawah sahaja) .
  6. Bila masak, biarkan kek di dalam oven dengan membuka sedikit pintu oven. Kek akan lekang dari loyang.
  7. Terbalikkan kek, biarkan sejuk.Dan simpan dalam peti sejuk

 

DSC015711

DSC015841

No comments:

Iklan LR