Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Friday, April 19, 2013

> ikan bawal masak sos. masakan orang malas

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

hehe. tajuk tak over kan. saja nak letak gambar ikan bawal masak sos ni. ini masakan entah bila punya. masak paling simple. sesuai masa sikap malas datang. pun boleh dijadikan panduan untuk adik-adik yang baru kahwin dan tak berapa nak reti masak. hahaha. macam aku dulu-dulu. tapi sekarang pun bukannya terer sangat masak tapi dah ade improvement sikit la. amaran untuk pakar-pakar masak jangan gelak tengok masakan aku ni ye. hehe.

masak ni memang semata-mata guna sos cili je. aku guna sos cili maggi. memang takde pakai cili boh pun. tapi kalau nak tambah boleh je, pedas la sikit kan. kalau nak lagi sedap boleh tambah nanas atau tomato. bab masak lauk pauk ni tak sama macam masak kek. masak kek sukatan kena tepat. tapi lauk pauk ni ikut atas citarasa kita. bahan pun main agak-agak je.

DSC01341

resepi ikan bawal masak sos.

Bahan-bahan:

  • ikan bawal
  • sos cili
  • bawang putih - hiris
  • bawang merah - hiris
  • bawang besar - hiris
  • halia - hiris
  • garam
  • gula
  • asam keping

cara-cara:

  1. Goreng ikan, angkat dan ketepikan
  2. Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali.
  3. tumis bahan yang diris hingga garing dan naik bau.
  4. Masukkan sos cili, air dan asam keping. biarkan mendidih.
  5. perasakan dengan garam dan gula.
  6. Masukkan ikan bawal yang telah digoreng.
  7. Ratakan kuah pada ikan. Biarkan sementara.
  8. Siap masak, tutup api dan sedia untuk dihidangkan.

No comments:

Iklan LR