Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Wednesday, March 27, 2013

> agar-agar santan

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

cuti sekolah ni sempat kami balik kampung aku di perak sabtu lepas. kebetulan hari ahad anak jiran kahwin. tapi balik tak lama, pagi isnin dah gerak balik ke sini semula. hubby aku tu tak boleh ambil cuti lama-lama, banyak kerja katanya. untung jugakla dapat jugak balik kampung kan. tapi adam mengamuk jugak tak nak balik lagi. tak puas agaknya tinggal di kampung. kalau ikut kan nak je aku tinggal, ahad depan suruh hubby ambil kitaorang semula. tapi memandangkan jarak pekan dengan trolak tu agak jauh kesian pulak kat hubby kan. lain kali kita balik kampung lagi ye adam.

dah cuti sekolah ni, aktiviti anak-anak dari pagi ke petang asyik menonton tv la kerjanya. asyik layan kartun aje. tak boleh sikit aku nak tukar channel lain. dah tak dapat nak tengok tv tu, tak tau aku nak buat ape, aku cadang nak buat kek. tapi tengok-tengok kat dapur tak cukup bahan la pulak. nasib baik ada jugak sebungkus agar-agar. tu petang semalam dapat buat agar-agar santan. tapi tak bersantan sangat sebenarnya. hehe. lagipun aku masak ni, semua sukatan bahan main agak-agak je, boleh macam tu? ko mampu? hehe. tapi kat bawah ni aku copy paste resepi agar-agar santan dari internet. lebih kurang macam aku buat.

DSC01233 

Resepi Agar-agar Santan

Bahan-bahan:

  • 1 peket agar-agar tali (20gm)
  • 1800ml air
  • 1 1/2 cawan gula
  • 1 sudu perasa pandan
  • 1 ikat daun pandan - blend dan ambil airnya 
  • 1 1/2 cawan santan pekat
  • pewarna  hijau

Cara-cara:

  1. Masak agar-agar dan gula dengan air
  2. Biarkan agar-agar dan gula betul-betul hancur
  3. kemudian masukkan perasa pandan dan air pandan. tambahkan pewarna hijau kalau warna tak berapa terang.
  4. apabila agar-agar sudah larut, masukkan santan.
  5. kacau rata perlahan-lahan, kemudian tutup api
  6. tapis dan tuang kedalam acuan, biarkan sejuk dan keras.

DSC01237

DSC01209

No comments:

Iklan LR