Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Thursday, March 28, 2013

> ayam bakar / panggang ajaib

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

hari ni kita makan bakar-bakar aje la ye. sayur-sayur sekali aku bakar. kan senang. hehe. sihat ape menu macam ni. bakar guna pemanggang ajaib cap ikan. pemanggang yang sangat-sangat popular tu. dah lama beli. dah banyak kali guna pun. selalu bakar ayam atau ikan, bakar macam tu je. tapi kali ni buat perubahan sikit. tambah karot, ubi kentang dan cendawan hitam. memang sedap. tak percaya? cuba lah sendiri. tapi kuantiti bahan main agak-agak ye.

makan dengan nasi sedap, makan macam tu je pun tersangatlah sedap.

DSC01262

resepi ayam bakar / panggang ajaib

Bahan-bahan:

  • ayam
  • ubi kentang – potong wedges
  • karot – potong dadu
  • cendawan hitam yang direndam terlebih dahulu – potong 4
  • bawang besar – potong dadu
  • bawang putih - kisar
  • bawang merah - kisar
  • halia – kisar
  • serbuk lada hitam
  • sos tiram
  • kicap manis
  • sedikit garam

Cara-cara:

  1. Campurkan semua bahan dgn bahan yg dikisar dlm satu bekas, kacau rata.
  2. Perapkan ayam dgn bahan yg dicampur.
  3. masukkan ayam ke dalam pemanggang ajaib. Bakar ayam dengan api perlahan.
  4. apabila ayam separuh masak terbalikkan dan masukkan pula ubi kentang, karot, cendawan hitam dan bawang besar.
  5. boleh dihidang apabila sudah masak.

DSC01256

DSC01252

DSC01265

No comments:

Iklan LR