Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Thursday, March 14, 2013

> cepat-cepat

salam.

hari ni lagi awal aku siap masak dari semalam. sebab kejap lagi nak kena ambil adam balik dari sekolah. selalunya adam tumpang kawan, tapi hari ni kawan adam tu tak hadir ke sekolah sebab family dia ada urusan.

hari ni masak simple je. daging black pepper campur kentang dengan sayur kobis campur kacang panjang campur tempe. semalam makan kobis, hari ni pun makan kobis. hehe. nak habiskan stok kobis sebenarnya. kang simpan lama-lama jadi layu dah tak sedap nak masak.

okay, cukup-cukup. nak kena siap-siap nak amik adam ni. bye. selamat menjamu selera.

DSC01053

Resepi daging blackpepper
  • Bahan-bahan:
  • 500g daging
  • 5 biji kentang digoreng terlebih dahulu
  • 2 ulas bawang besar
  • 1 peket perencah daging blackpepper Maggi
  • sedikit air
  • minyak untuk menumis


Cara-cara:

  1. Masakkan daging tadi sehingga agak kering airnya.
  2. Tuangkan minyak masak.  Tumis bawang besar hingga wangi.
  3. Masukkan perencah daging blackpepper bersama sedikit air, kacau sebati.
  4. Masukkan hirisan kentang yang digoreng tadi.  Kacau rata.
  5. Hidangkan bersama nasi panas.

DSC01062

Resepi Sayur kobis dan kacang panjang bersama tempe.

Bahan-bahan:

  • kobis
  • kacang panjang
  • tempe
  • bawang putih
  • bawang besar
  • garam

cara-cara:

  1. tumis bawang putih dan bawang besar
  2. masukkan tempe. kacau hingga tempe kekuningan.
  3. masukkan kacang panjang. kacau seketika dan masuk kobis pula.
  4. kalau kering masukkan sedikit air.
  5. perasakan dengan garam.

No comments:

Iklan LR