Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Sunday, March 10, 2013

> kuala rompin dan udang galah

salam.
3 jam yang lepas kami sekeluarga masih berada di Rompin. saja jalan-jalan hujung minggu. tetiba semalam hubby cakap nak jalan-jalan ke rompin. nak tengok-tengok sekolah lama dia. kami ikutkan saja. lagi pun memang aku tak pernah jejak kaki lagi kat bumi rompin. tapi rompin takde ape pun. hehe.

perjalanan dari Pekan ke rompin mengambil masa lebih kurang 1 jam. jalan berliku kadang-kadang melalui persisiran pantai. sampainya di rompin memang tempat yang dituju adalah sekolah menengah teknik sultan ahmad shah rompin. tapi sekarang dah naik taraf kepada kolej vokasional. kami tengok-tengok dari pintu pagar je. park kereta tepi jalan mengadap padang. pas tu hubby pun cerita la sikit-sikit kat kitaorg pasal sekolah dia. kat dewan mana dia ambil periksa SPM, tunjuk asrama dia, kelas dia dan lain-lain. aku suruh turun nak ambil gambar dia kat signboard sekolah boleh masuk dalam fb atau blog, tak mau pulak dia. siap cakap dia tak suka publisiti. ceh!

habis hubby bercerita, kami ke pantai. jalan-jalan ambil angin. bagi peluang adam dan alif main kejar-kejar sesama sendiri.

alang-alang dah sampai di rompin aku cadangkan pada hubby untuk cari kedai makan udang galah yang femes tu. hubby cakap dia tau tempatnya. tapi sebab tak puas hati takut salah kedai aku try google kat internet. nasib baik jumpa. tapi kedai tu kat Leban chondong, kuala rompin. on the way kami balik pekan, kami singgah menjamu selera. memang ngam-ngam masa untuk makan tengahari.

kedai makan tu macam medan selera. banyak kedai-kedai makan yang lain. depan kedai ada hutan lipur apa ntah. tak sure namanya. kami memilih kedai makan azizah. sbb kedai ni pernah masuk tv3. tapi kedai yang lain pun turut menjual udang galah sebagai menu utama. sebelah kedai makan azizah, kedai mak ngah kalau tak silap, siap ada gambar menteri besar pahang makan kat situ yang diframekan.

kita boleh pilih udang yang dah siap masak atau nak suruh dia masak panas-panas ikut selera kita pun boleh. aku ambil yang dah siap masak. udang galah masak tomato. macam masak sambal la cuma tak pedas sangat. kuantiti udang dalam 6 ekor yang sedang-sedang. tambah lauk ayam goreng seketul untuk alif, sayur kacang panjang goreng, kupang goreng, sambal belacan, nasi putih dan teh o ais untuk 3 orang. total harga RM 51 selepas ditambah lagi 4 ekor udang sebab kami semua kebuluran. hehe. habis semua pinggan licin. nasib baik kulit udang tak boleh makan. haha. dalam keta aku tido kekenyangan. tau-tau dah sampai rumah.

DSC01021
DSC01022
DSC01023
DSC01024
DSC01025

3 comments:

Anep said...

adehh..terliur gila tengok malam2 camni.. X.X
Tumpang lalu..hehe

Mohd Nazree Mohd Nor said...

Koleksi makanan best kat Pahang versi saya...


http://penang-halal-food.blogspot.com/search/label/Pahang

zaleha awaluddin said...

sedapnya...

Iklan LR