Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Thursday, March 21, 2013

> kek lumut kukus

salam.

hai semua. bertemu lagi di alam maya. budget macam ramai benor yang baca blog aku ni kan. hehe. pagi-pagi dah tayang kek kan. jangan marah ye. tapi kek ni petang semalam punya cerita. lepas makan tengahari aku pun sibukkan diri cuba buat kek lumut ni. dah lama teringin nak merasa kek ni. resepi pun dah lama perap dalam simpanan.

nak buat kek ni tak susah mana. tapi nak mengukus tu yang tak larat nak tunggu. kukus selama 3 jam tau. sempat jugak aku tido-tido ayam sementara tunggu kek ni masak. kek ni kalau tak salah dari pembacaan aku di internet, berasal dari sarawak. asal usulnya dari kek lapis sarawak tu cuma tak berlapis je.

tak sia-sia tunggu 3 jam, sedap kek ni. dah berangan nak repeat lagi. hehe. memandangkan 1 adunan dapat banyak dapatlah aku sedekahkan sikit pada jiran sebelah untuk merasa.

resepi ni aku ambil dari blogger kak hana memories. tapi kalau tak silap aku, asalnya resepi ni dari blogger kak dayangjack. blogger-blogger masakan mesti tau punya dua orang blogger femes ni kan. terima kasih atas resepi ni ye.

DSC01173

Resepi Kek Lumut

Bahan-bahan

  • 1 cwn Tepung Gandum
  • 1 cwn Horlicks
  • ½ cawan nestum kisar
  • 3/4 cwn Gula
  • 1 buku Buttercup (250g)
  • 4 biji Telur Grade A
  • 1 sudu besar Pandan Paste / pandan emulco
  • pewarna hijau secukupnya
  • 4 sudu besar Serikaya
  • 1/4 cwn Susu Pekat

Cara-cara

  1. Sediakan pengukus. Didihkan air.
  2. Pukul butter & gula sehingga putih & kembang. kelajuan maksima.
  3. Masukkan telur satu persatu sambil di pukul perlahan.
  4. Masukkan susu pekat, serikaya, pandan paste & pukul rata setiap campuran.
  5. Masukkan tepung gandum, horlicks dan nestum. Kacau sebati
  6. Masukkan pewarna hijau. Kacau rata
  7. Tuangkan ke dlm loyang yg di lapik & di'gris'.
  8. Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus 3 jam dgn api sederhana. Tambah air panas jika air kering

DSC01151

DSC01156

DSC01161

DSC01175

2 comments:

~aYu~ said...

nampak sedap je kek ni..

:: HUSNA :: said...

sedap. tak sia-sia saya mencuba..

Iklan LR