Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Wednesday, November 3, 2010

> Posisi Tidur Terbaik Semasa Hamil

semasa mengandung ni susah mencari posisi terbaik untuk tidur. berkali-kali mencuba. tambah-tambah perut makin membesar. saya cuba tidur melentang, kurang selesa. rasa perut melepek saja. bahagian belakang dan punggung juga rasa sakit atau lenguh-lenguh. cuba pulak mengiring, pun tak selesa, perut rasa terhimpit. takut jugak baby turut tak selesa untuk bergerak.

untuk satu malam beberapa kali saya akan terjaga untuk ubah posisi tidur. menurut apa yang saya baca dari internet tidur terbaik adalah mengiring ke sebelah kiri. wallahualam…

tapi saya masih bernasib baik. alhamdulillah, sejak tahu saya mengandung sampai sekarang saya tak pernah lagi alami kekejangan kaki. ini mungkin disebabkan saya telah mengamalkan tidur dengan kaki dilapik dengan bantal sejak mula lagi. kaki juga tidak mengalami bengkak.

berbeza semasa mengandungkan adam, kaki selalu kejang dimalam hari. kaki juga turut bengkak. bayangkan kaki comel ini yang sebelum pregnant hanya memakai saiz 5 Vincci terpaksa tukar kepada saiz 6 vincci. hehe… itupun rasa ketat.

betul la orang kata, pengalaman mengandung berbeza-beza untuk setiap anak.

 

 

Di bulan-bulan terakhir kehamilan, wanita hamil mungkin akan mengalami masalah kesukaran tidur, tidak selesa dan bangun ditengah malam.

Kerana disebabkan berlakunya perubahan fizikal dengan perut yang semakin membesar, ramai wanita yang sebelumnya tidak mengalami kesukaran tidur diawal mengandung, mendapati mereka tidak mendapat tidur yang lena diakhir kehamilan.

Banyak masalah yang boleh menganggu tidur seperti:

  • Kaki kejang
  • Sukar untuk bernafas
  • Sering buang air kecil diwaktu malam
  • Bayi yang terlalu aktif, yang sering menendang pada bahagian ibu yang sensitif
  • Susah untuk menukar posisi badan semasa tidur disebabkan oleh bayi yang semakin membesar
  • Sakit belakang terutamanya pada bahagian bawah tulang belakang
  • Mengigau lebih dari biasa
  • Mimpi ngeri yang sukar dilupa
  • Merasa risau tentang kelahiran yang bakal mendatang
  • Bimbang tentang bayi samada ia normal atau tidak
  • Semua ini adalah masalah yang biasa terjadi semasa mengandung
Bagaimana saya boleh mendapat tidur yang selesa?

Sekiranya anda mendapat kekejangan pada kaki, tekankan kaki anda pada dinding atau berdiri pada kaki yang kejang boleh mengurangkan kekejangan. kekurangan kalsium boleh menyebabkan kekejangan berlaku lebih kerap, jadi pastikan anda mendapat cukup kalsium, seperti dengan meminum susu. Jantung yang selalu berdebar mungkin disebabkan oleh kekurangan darah (anemia). Pastikan anda memberitahu doktor tentang masalah ini dan mendapat suplemen zat besi yang secukupnya

Posisi yang terbaik untuk tidur semasa mengandung ialah dengan berbaring secara mengiring dengan lutut separuh membengkok. Ini membolehkan jantung anda bekerja dengan lebih baik kerana darah lebih senang mengalir ke jantung.

Sekiranya anda mengalami sakit belakang, cuba membuat experimen dengan meletakkan lebih bantal semasa berbaring. Seperti satu bantal dibawah perut, satu dicelah kedua kaki, satu bantal yang padat pada bahagian bawah belakang, atau satu bantal lagi pada bahagian kepala.

Selalu bangun untuk membuang air kecil diwaktu malam adalah biasa, kerana bayi yang semakin membesar semakin memberi tekanan pada pundi kencing, ini memang tidak dapat dielakkan tetapi, dengan mengurangkan minum air sebelum anda masuk tidur mungkin boleh membantu.

Kurangkan meminum miniman bercafin seperti teh, kopi dan minuman bergas kerana buah pinggang akan memproses lebih air kencing. Cuba tidur secara mengiring.

Sekiranya anda merasa tidak selesa pada bahagian ari-ari, anda mungkin mengalami jangkitan kuman pada bahagian pundi kencing. Jumpalah dengan doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Sekiranya ketakutan tentang kelahiran yang membuatkan anda merasa sukar tidur, sertailah kelas antenatal. Disini anda akan diberitahu tentang apa yang akan berlaku semasa proses bersalin dan senaman yang perlu untuk membantu anda bersalin. Ia juga satu tempat untuk anda bertanyakan soalan
Berbincanglah dengan doktor sekiranya anda merasa takut. Perasaan takut tentang keadaan anak anda semasa lahir adalah sangat biasa.

Apa yang perlu saya lakukan sekiranya saya masih tidak dapat tidur?

Ingat, pil tidur memang tidak digalakan tetapi sekiranya sudah tiada jalan lain, ia tidak merbahaya sekiranya ia tidak mebuatkan anda merasa letih. Daripada duduk diatas katil tanpa berbuat apa-apa, adalah lebih memberikan kepuasan untuk bangun dan membuat sesuatu yang memberi berfaedah.

Bacalah buku, mendengar muzik, melayari internet, mandi, menonton  TV atau menjahit. Selepas membuat sesuatu yang memberikan kepuasan, anda akan merasa lebih senang untuk tidur.

Banyak wanita yang mendapat manfaat dari senaman ringkas dan mendengar muzik yang menyenangkan.  Sekiranya anda merasa letih disiang hari, cuba tidur sekejap.

Sekiranya anda masih tidak dapat tidur, jumpalah doktor yang dapat menolong anda.

 

sumber: http://portal.alamhamil.com/index.php?option=com_content&view=article&id=139:sukar-tidur-semasa-hamil&catid=37:masalah-hamil&Itemid=59

5 comments:

Puteri Satu said...

info yang sangat2 bagus... terima kasih...

pB said...

salam


kak pB sekarang tidur memang tak lena. kejab kejab jaga. kejab kejab jaga ....

mamasue said...

mamasue skrg mmg kurang selesa tido...skrg ni br 23 weeks pregnancy. tidur mengiring tu rasa takut tertindih perut...mana2 posisi yg mamasue selesa, mcm gitu je lah...

iesma said...

HUSNA..

TIME SAYA MENGANDUNG DULU.. AWAL2 DH X LEH TIDO TERLENTANG.. KENE TIDO MENGIRING..
PASTU LAPIK BANTAL KECIK KT BAWAH PERUT.. SELESA TIDO.. HEHEE.., BABY PUN SEDAP JE TIDO LAPIK BANTAL.. =)

:: HUSNA :: said...

puteri satu: kak, sharing is caring kan. =)

kak PB: husna pun mcm akak jgk. kejap2 terjaga.. :(

mamasue: masalah yg sama jugakkan.. ;)

iesma: awal2 prgnnt tido lena lagi. perut dh besar ni je yg x bape nk lena. huhuhu...

Iklan LR