Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Wednesday, April 15, 2009

> fruit jelly


activity tuk mlm td.. dah lama sebenarnya nk mengetest buat fruit jelly nih... itupon terserempak tym aku jenjalan kt my resepi. tgk kt rmh blogger lain pon ade jgk benda alah ni.... tu yg makin semangat nk buat tu... nk buat tu senang dan cepat jer.... mcm buat jelly biasa tu tp nk korek isi oren tu bercinta la jgk... sepenuh tenaga aku kerjakannyer... hihi... so sape nk try jom layan resepi kt bawah ni. aku copy paste dari sini yer...


Bahan-bahan ( 2 orang )

  • 2 biji limau- large size
  • 4g serbuk agar-agar
  • 500ml air + jus limau
  • 50g gula
  • secubit garam

Cara-cara

  1. Potong bahagian atas limau. Dengan kedua belah tangan, picit sedikit untuk keluarkan jusnya. Kemudian tarik keluar isi dengan tangan.
  2. Isi limau tadi diperah untuk ambik jusnya.
  3. Masukkan air dan jus limau, agar-agar, gula dan garam ke dalam periuk. Masak sehingga mendidih.
  4. Tuangkan ke dalam kulit limau tadi. Biarkan sejuk dan jelly keras. ( Kalau guna limau pastikan kulitnya tu tebal)
  5. Kalau guna oren buatlah 4 biji. Mungkin susah sikit nak keluarkan isi oren berbanding dengan limau.

4 comments:

Dimple said...

meleleh liur makcik tgk.. aduss..

––––•(-•Oº°‘¨ ie3za ¨‘°ºO•-)•–––– said...

waaa...sgt sedap yum2..

kirana said...

hai husna,
mana hsil pudingnyaaaa??
hih tgk oren pagi2 pon sodap

:: HUSNA :: said...

dimple
ishh.. x senonoh air liur meleleh.. cm bdk kecik jer... hihi

ie3za
blh thn ler sedapnyer..

kirana
x nmpk ker... tipah dh tertipu nih... kui..kui..kui
dlm oren tu pudingnyer ler...

Iklan LR