Mukadimah

بسم الله الرحمن الرحيم & السلام عليكم
bismillahirrahmanirrahim & assalamualaikum...
Blog ini adalah blog persendirian. Mana-mana artikel dan gambar tidak boleh disalin dalam ape jua bentuk rupa sekalipun. Terima kasih diatas kerjasama anda.



Saturday, May 11, 2013

> cucur bakwan

assalamualaikum dan selamat sejahtera.

pagi ni breakfast dengan cucur bakwan. cucur bakwan ni kalau nak sedap letak sayur tu banyak-banyak. biar sayur lebih dari tepung. lagi satu masa nak goreng biar nipis-nipis. dah siap masak, makan dengan sambal kicap. memang sepadan. tapi kalau malas, makan je dengan sos cili. pun kena jugak.

alhamdulillah, kenyang.

DSC01802

Resepi cucur bakwan

Bahan-bahan:

  • tepung gandum
  • bawang merah besar - dihiris halus
  • Sayur kobis - dihiris halus
  • Karot - dihiris halus dan panjang-panjang
  • Daun kucai - dipotong-potong
  • telur
  • lada sulah / lada hitam
  • sedikit serbuk penaik
  • udang basah / udang kering
  • Garam
  • Minyak untuk menggoreng
  • Air secukupnya

Cara-cara:

  1. Campurkan tepung, garam dan baking powder di gaul rata.
  2. Setelah itu masukkan air dan telur.  Kacau lagi hingga rata.
  3. Masukkan bahan yang dihiris dan udang.
  4. Panaskan minyak dan boleh lah digoreng hingga kekuningan.

1 comment:

LaDy_aYunIe said...

sy suka laa blog akak...resipi mudh2 n cdap..hehehe i like!!

Iklan LR